Stad en Ambt bezig met lespakket (Tubantia)

Een lespakket voor het basisonderwijs over de geschiedenis van Almelo. Dat lijkt de stichting Historische Kring Stad en Ambt Almelo een goed en zinvol idee. Harry Spies, lid van Stad en Ambt en vroeger voorzitter, is ermee bezig.

Het zal nog wel even duren eer het zover is, want het is een heel werk, aldus Spies. Hij heeft inmiddels wel drie lezingen met beeldmateriaal (bedoeld voor volwassenen) klaar over de Almelose historie, en die cyclus kan de basis zijn voor het lespakket. Maar om dat ervan te maken, moet er nog wel een hele 'vertaalslag' worden gemaakt. Ook de huidige voorzitter Jan van Kooij van Stad en Ambt lijkt het een prima idee dat er voor het basisonderwijs een lespakket komt over de Almelose historie. Hij maakt een vergelijking met de 'canon' in vijftig onderwerpen over de Nederlandse geschiedenis die eind vorig jaar werd gepresenteerd. 'Een Almelose canon is misschien wat overdreven', aldus Van Kooij, 'maar niettemin heeft het provinciestadje aan het riviertje De Aa toch enige landelijke bekendheid.' Hij somt op: 'Heracles, Urenco, Preston Palace, het Theaterhotel, Bolletje, Koninklijke Ten Cate, om er een paar te noemen.' Jaren geleden maakte Gerard Vloedbeld voor Stad en Ambt het boekje 'Almelo van jaar tot jaar' met meer dan 200 jaartallen met bijzondere feiten. Dat jaartallenboekje heeft Spies als basis genomen voor zijn cyclus van drie lezingen waarmee hij volgend winterseizoen 'de boer op wil'. Spies is nu aan het bekijken hoe hij van die lezingen een lespakket kan maken. Er zijn twee mogelijkheden: óf hij maakt er een losstaand project van waarmee de groepen vijf tot en met acht van het basisonderwijs een week of een paar weken aan de slag kunnen, óf hij zoekt 'aansluiting' bij een bestaande geschiedenismethode voor het basisonderwijs. Als het dan in die methode over de prehistorie gaat, kan er wat gedaan worden met de Almelose Hunenborg, gaat het over de Franse Tijd, dan kan er de Almelose rechtbank bij, gaat het over de industriële revolutie, dan kan daar de op- en neergang van de textielindustrie aan gekoppeld wortden, et cetera. 'Er zijn in de Nederlandse geschiedenis aanknopingspunten genoeg voor de Almelose historie', aldus Spies. 'Voor beide manieren - een apart project of invlechten in een bestaande methode - is wat te zeggen', zo vervolgt hij. Maar één ding weet hij zeker: 'Je moet het aanbieden als kant-en-klaar lespakket. Het moet niet zo zijn dat leerkrachten eerst nog zelf dingen moeten uitzoeken, want dan komt het er niet van.' Dat betekent dat het een lespakket moet zijn compleet met beeldmateriaal, met verhalen en met vragen en opdrachten waar de leerlingen mee aan het werk kunnen. Spies, zelf werkzaam in het onderwijs, weet dat het niet iets wat hij zomaar klaar heeft. Hij zal nog lang mee bezig zijn, maar dat het komt, is wat hem betreft zeker.